21.4.2020

Suomessa eletään poikkeusoloja, kyseisestä pandemiasta on kirjoitettu ja uutisoitu sen verran ahkerasti, että allekirjoittanut jättää sen väliin.

Sen sijaan ihmettelen hieman tuon Turku-nimisen kaupungin touhuja, sinällään ei vaikuta minun elämääni, mutta tässä karanteeninomaisissa oloissa aikaan viettävänä, lomautettuna linja-autonkuljettajana, on aikaa raapustella muutama rivi.

Eilen lueskelin surullisen kuuluisasta somesta. Opetusministeri Li Andersson:” Äänin 49 puolesta ja 16 vastaan, päätti Turun kaupunginvaltuusto tänään raitiotien suunnittelun jatkamisesta.

Minä kuulun niihin, jotka kannattavat raiteiden paluuta turkulaiseen katukuvaan, ja äänestin raitiotiehankkeen suunnittelun jatkamisen puolesta. Ratikka on todella iso ja hinnakas investointi, mutta se on myös sellainen tulevaisuusinvestointi, mihin kannattaa panostaa. Kaupungissa, jossa on uutisoitu kuinka rakennushanke toisensa jälkeen ylittää sille osoitetun budjetin, ymmärrän hyvin, että monia turkulaisia huolettaa. Mutta kun investointeja tehdään ja Turkua kehitetään, kannattaa keskittyä juurikin kaikkia kaupunkilaisia palveleviin ilmastopäästöjä vähentäviin investointeihin kuten ratikkaan, kohtuuhintaisen asuntotuotannon ja päiväkoti- sekä koulukiinteistöjen lisäksi. Koronatilanne ei ole mikään syy olla jatkamatta suunnittelua, kun varsinainen investointipäätös on tarkoitus tehdä vasta 2023 ja moni seikka ehtii niin Turussa, maassa kuin maailmantaloudessa muuttua ennen sitä.

Ratikan etu on siinä, että se on enemmän kuin joukkoliikenneratkaisu. Mikäli olisimme vain hakemassa joukkoliikenneratkaisua, pärjäisimme esimerkiksi sähköbusseilla varmasti hyvin. Mutta ratikan etu muihin hankkeisiin verrattuna on siinä, että se tuo hyötyjä kaupunkisuunnittelun, maankäytön ja kaupungin vetovoiman kannalta tavalla, johon muut ratkaisut eivät. Siksi siihen kannattaakin suhtautua koko kaupungin kannalta keskeisenä tulevaisuushankkeena ja pyrkiä keskittämään asuntotuotantoa ja uutta palvelutuotantoa suunniteltujen linjausten varrelle. Meidän pitää tavoitella sekä liikkumismuotojen muutosta ja liikenteen päästöjen vähentämistä, että koko seudun asuntotuotannon ja kaupunkikehityksen kytkemistä raiteisiin.

Tästä syystä pidän seudullista ulottuvuutta erittäin tärkeänä Turun raitiotiehankkeessa, ja harmillisena, että Raisioon jatkuvan linjan sijasta nyt edetään ensin hyvin perustellun Tiedepuiston linjauksen lisäksi huomattavan paljon enemmän selvittämättömiä yksityiskohtia sisällään pitävällä Satamalinjalla. Jatkotyöstössä ja raitiotien jatkokehittämisessä pitää ehdottomasti lähteä vahvasti siitä että ratikasta myös tehdään koko Turun kaupunkiseutua koskeva ratkaisu, joka myös mahdollistaa paremman yhteisen kaupunkisuunnittelun.

Välillä kuulee myös sanottavan, että ratikka ei ole pienituloisten turkulaisten etu. Tässä kaupungissa on kyllä vuosien saatossa laitettu rahaa moniin asioihin, jotka eivät ole olleet pienituloisten turkulaisten edun mukaisia. Joukkoliikenne ei kuitenkaan ole yksi niistä. Todellinen taisto siitä, kenen ehdoilla kaupunkia kehitetään, ei liity ratikkainvestointiin, vaan siihen, miten Turun palveluita rahoitetaan. Ratikka itsessään ei aiheuta ensimmäistäkään leikkausta kenenkään palveluihin, vaan on päinvastoin kestävä tapa tuottaa uutta kasvua ja lisää verotuloja. Hyvin toimiva, laadukas ja kohtuuhintainen joukkoliikenne on nimenomaan pienituloisten etu.” Pääset lukemaan kyseisen postauksen tästä.

Ihanko totta? Turussa opettelin ajamaan linja-autoa, totesin ettei yhtään ahtaammiksi voi kadut enää tulla, koska jotenkin tuntuu, että ne on suunniteltu aikoinaan hevosilla kuljettaviksi kärryteiksi. Toisiin tuntui, ettei edes kaksi henkilöautoa mahdu kohtaamaan puhumattakaan, että toinen on linja-auto. Tämä ei johtunut siitä, että kuski olisi kokematon vaan tämä sama ajatus tuli ilmi myös kouluttajan taholta. Nyt sitten haaveilevat sinne kapeille kaduille ja kujille vielä ratikan kulkemaan. Yrittäisivät ensin saada sen surullisen kuuluisan funikulaarin toimintavarmempaan kuntoon? Vai oliko se jumikulaari?! Mielestäni Turussa on suhteellisen paljon suojeltuja rakennuksia, että miten he meinaavat saada kaupunkiin mahtumaan julkisen liikenteen ja henkilöautot? Ai niin, vai onko tämän takana ajatus siitä, että Turussa ei yksityisautoilla enää siinä vaiheessa? Tunnettuahan on, että Turun liikennesuunnittelusta vastaava pulju taitaa olla pääosin vihreästi ajattelevien hallinnassa. Sen kyllä huomaa määrätyissä paikoissa 😊

Toiseksi sitten lueskelin tänä aamuna, miten Business Finland on jakanut euroja. Hieman ihmettelen, että 2020 vuonna Suomessa jaetaan euroja tilanteessa, jossa moni yrittäjä on jopa harkinnut itsemurhaa koska kassavirta on pysähtynyt täysin ja kuluja on kuitenkin hoidettavana. Sitten hyvää tulosta tekevät saavat 100 000€ ja sellaiset, jotka oikeasti sillä rahalla jotain tekisivät, nuolevat näppejään. No, jotenkin näin sen ajattelin menevänkin. Ministerien puheet kuuluivatkin liian hyvälle ollakseen totta!!

Tsemppiä kaikille taistelussa tätä pandemiaa vastaan! Yhdessä tämä voitetaan, mutta ei niin että heikoimmassa asemassa olevat unohdetaan!